Hoe krijg je mensen de auto uit en de fiets op? Dat is in grote lijnen waar de actie ‘Heel Alphen Fietst’ om draait. Het antwoord is simpel: geef ze 20 graden Celsius, een lekker zonnetje, een zacht briesje (het liefst in de rug) en een fiets met veel versnellingen (accuutje mag ook). Een mooie doch tegelijkertijd redelijk kansloze missie. We leven immers in Nederland. Hier is regen, een dik wolkendek en een gemiddelde windkracht van 4,5 heel normaal. Ik zeg wel eens voor de grap: ‘Waarom fietsen als je dezelfde afstand volledig gemotoriseerd en dus zonder weerstand kunt afleggen?’ Een grap die eigenlijk geen grap is. Want gros van de mensen is zijn namelijk lui, wil niet bezweet arriveren, wil niet zeiknat regenen, wil niet met tegenwind fietsen, wil niet moe worden.

En toch werkt het als je van Hans de Bruin een promotiefiets onder je gat geschoven krijgt waarop staat: ‘Heel Alphen Fietst’. Mijn fiets gebruik ik normaliter alleen als ik van huis naar de kroeg moet en van de kroeg naar huis. Maar met deze fiets ging ik ineens ook naar mijn werk, naar de sportschool, naar de supermarkt en naar de Boskoopse IJssalon Jansen. En wie de witte fiets van de moderne snit ontwaart, met daarop in grote letters ‘Heel Alphen Fietst’, komt toch even kijken en vragen stellen: “Heel Alphen Fietst? Wat is dat nu weer?” Waarna je de uitleg geeft en zij steevast tot slot reageren: “Wel een goed initiatief.” Dan kun je zeggen dat je actie wat heeft opgeleverd.

Ik steun de actie, laat dat duidelijk zijn. Maar tegelijkertijd weet ik dat er door het centrum van Alphen aan den Rijn geen auto minder zal rijden. De afweging blijft namelijk elke dag dezelfde. Kies ik voor warme kleding en trotseer ik weer en wind of kies ik voor een voertuig waarin het droog is, waar de muziek slechts een drukknop ver weg is en waarvan mijn mascara niet uitloopt? Hoe heette die band ook al weer die ergens in de tachtiger jaren een hit scoorde met het nummer ‘Als je haar maar goed zit’. Dat werd een nummer 1-hit omdat iedereen zich daarin herkende.

Dennis Captein (@DCintobusiness op Twitter)